Wąskotorowa Kolejka Bieszczadzka

Wąskotorowa Kolejka Bieszczadzka

Wąskotorowa Kolejka Bieszczadzka, czy też Bieszczadzka Kolejka Leśna jest jedną z wielu inwestycji pozostawionych na południu Polski przez Cesarstwo Austro-Węgierskie. Konstrukcję kolejki rozpoczęto w dalekim 1890 roku. Trwała ta budowa aż osiem lat, kiedy to w 1898 roku oddano do użytku pierwszy odcinek. Wspomniany pierwszy fragment kolejki był długości 25 km, łącząc Cisną i Nowy Łupków, jednak wraz z postępującymi inwestycjami w regionie sieć kolejki była rozwijana osiągając 73 kilometry długości w szczytowym momencie.

W pracach budowlanych brało udział około 300 robotników, odpowiedzialnych za układanie torów na prostych odcinkach oraz specjaliści sprowadzeni z północy Włoch, którzy zaangażowani byli przy konstrukcji wiaduktów, mostów czy murów oporowych. Kolej nazwana jest wąskotorową ze względu na rozstaw szyn wynoszący jedynie 760 mm, które kładziono na podkładach dębowych.

Do 1994 roku kolejka była użytkowana gospodarczo w bardzo ograniczonym zakresie ze względu na wyludnienie obszaru i zaprzestanie wycinki lasów. Swoje drugie życie kolej rozpoczęła w 1996 roku jako atrakcja turystyczna na łącznym odcinku 28 km, ze stacją początkową zlokalizowaną w Majdanie koło Cisnej.

Zainteresowanie kolejką ciągle rośnie. W początkowych latach turystycznej kariery podróżowało nią 20 tysięcy turystów na rok, aż w 2018 roku przekroczyła próg 150 tysięcy podróżnych rocznie. Wynik jest z jednej strony imponujący, a z drugiej absolutnie zrozumiały. Sezonowa natura aktywności kolejki przekłada się na duży dzienny ruch turystyczny, gdyż każdy chce doświadczyć pięknych widoków rozciągających się przed oknami wagonów i magicznej natury bieszczadzkich lasów.

A Ty? Dasz się oczarować?